Praktyki zagraniczne w ZSE – podsumowanie projektu

Zwiedzić Irlandię i Szwecję, zasmakować lokalnych potraw, poznać inną kulturę, sprawdzić angielski w praktyce, a przy okazji poznać zagraniczny rynek pracy i to nie ponosząc kosztów. Któż by nie chciał?
Młodzież z Zespołu Szkół Ekonomicznych, korzystając z dobrodziejstwa programu Erasmus+, mogła spełnić swoje marzenia. Niedawno w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Brzegu odbyło się podsumowanie projektu „Praktyka zagraniczna szansą sukcesu zawodowego uczniów Ekonomika”, trwającego od 01.10.2020 do 31.03.2023 r. i realizowanego w trzech turach za niebagatelną sumę 143.549,00 EUR.

Spotkanie, które swoją obecnością uświetnili: Ewa Smolińska Wicestarosta Powiatu Brzeskiego, Alina Grochalska zastępca Naczelnika Wydziału Oświaty Starostwa Powiatowego w Brzegu oraz Alicja Woźniak przedstawicielka firmy Donaldson, było okazją do wielu wspomnień. Prezentacja multimedialna przeniosła zgromadzonych uczestników projektu do urokliwych zakątków malowniczego Youghal i wielkomiejskiego Malmö. Przed oczyma znowu stanęła nam niezapominania kopenhaska Syrenka, przeżyliśmy jeszcze raz emocje towarzyszące zwiedzaniu Mahon Falls, poczuliśmy relaks, patrząc na uśmiechających się uczniów żeglujących w kołyszących się łódeczkach pod górującym Turning Torso.

Oliwia Czarnota i Wiktoria Tereszkiewicz, brawurowym wykonaniem „Set fire to the rain” Adelle, przeniosły nas do zielonej, deszczowej Irlandii. Znowu znaleźliśmy na spowitym mgłą lotnisku w Shannon, z którego nieco przerażonych, odbierali nas przyjaźni i uśmiechnięci przedstawiciele „Your International Training”. Oni pomogli nam przejść przez pierwsze dni aklimatyzacji, umieścili nas u rodzin goszczących, zapoznali z pracodawcami, byli naszymi doradcami, przewodnikami i przyjaciółmi, na których pomoc i opiekę mogliśmy liczyć zawsze w trakcie tych dwóch czterotygodniowych pobytów w Irlandii.

Mieszkanie u rodzin goszczących jest znakomitą okazją do poznania tajników kultury i zwyczajów irlandzkich, nie tylko „od kuchni”. Zmusza uczestników wyjazdu do posługiwania się językiem angielskim cały czas zarówno w pracy, jak i w życiu codziennym.

Gdy Oliwia z Wiktorią zaśpiewały „Gimmy, Gimmy” Abby nastąpiła zmiana optyki sytuacji, zielona Irlandia ustąpiła miejsca majestatycznej Szwecji. Tym razem, wyczerpanych po długiej podróży autokarem, z przystanku autobusowego, odebrali nas przedstawiciele EU Mobility Sverige. Zostaliśmy zakwaterowani w hotelu First Hotel Jurgen Kock. Na spotkaniu organizacyjnym zdradzono nam szczegóły pobytu w Szwecji, wręczono nam karty umożliwiające podróżowanie transportem publicznym po tym drugim co do wielkości mieście w Szwecji, a także zaprezentowano działanie aplikacji, która czyniła to zadanie banalnie prostym. Następnie udaliśmy się do firm, w których mieliśmy odbyć nasze staże, wieczorem organizatorzy zabrali nas na spacer zapoznawczy po bardzo nowoczesnym i proekologicznym Malmö. Ogromne zdziwienie i zarazem zachwyt wywołały pojawiające się w najmniej oczekiwanych miejscach króliki, a także gniazdujące na ziemi, budzące grozę, przelatujące tuż nad głowami mewy. Po dwóch tygodniach trwania praktyk przyjechała do nas dyrektor Małgorzata Mianowany-Małecka, aby zobaczyć miejsca, w których odbywamy staże i sprawdzić, jak sobie radzimy.

Zakwaterowanie w hotelu niesie ze sobą nieco inne wyzwania niż mieszkanie u rodzin goszczących. Jesteśmy skazani na przebywanie w swoim towarzystwie przez miesiąc, musimy elastycznie dostosować się do koleżanek i kolegów. Z drugiej strony w hotelu mieszkały też inne grupy, nie tylko z Polski, ale z innych części Europy, co pozwoliło poszerzyć grono znajomych.

Hotelowa kuchnia okazała się bardzo smaczna, serwując nie tylko lokalne specjały, ale gdy tęsknota za domem dawała się już nieco we znaki, pocieszając grupę polskim „schabowym”.

Nie darmo powiedzenie głosi: „Co kraj, to obyczaj”. Rozkochani w muzyce, żyjący „on Irish time” Irlandczycy znacznie różnią się od spokojnych i bardzo zamkniętych w sobie Szwedów, dlatego wszystkie trzy grupy przed wyjazdem odbyły przygotowanie kulturowo-językowe, przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne oraz szkolenie BHP. Niezbędne do odbycia stażu były również dokumenty aplikacyjne w języku angielskim. Nad przygotowaniem każdego wyjazdu, w którego organizację zaangażowany jest cały sztab ludzi, czuwają panie Małgorzata Krzeczkowska-Wdowiuk i Elżbieta Pankiewicz. Pani Małgorzata również zawiadywała piątkowym spotkaniem, którego kolejnym punktem było dzielenie się uczestników wyjazdów refleksjami na temat stażów. Przecież większość czasu w Irlandii i Szwecji spędzaliśmy nie na zabawie i zwiedzaniu malowniczych zakątków, ale na praktycznej nauce zawodu.

Pamiętajmy, że młodzież w ZSE kształci się między innymi w zawodach: Technik Logistyk, Technik Grafiki i Poligrafii Cyfrowej, Technik Ekonomista, Technik Reklamy. Nic więc dziwnego, że miejsca praktyk u irlandzkich i szwedzkich pracodawców były dopasowane do kierunków kształcenia młodzieży. Na potwierdzenie pobytu wszystkich pięćdziesięciu uczestników staży zagranicznych otrzymało certyfikaty od partnerów naszego projektu. Zapewne będą one atutem w ubieganiu się o pierwszą pracę. Przecież uczestnicząc w projekcie, zdobyliśmy praktyczne doświadczenie zawodowe za granicą, doskonaliliśmy kompetencje językowe, nauczyliśmy się pracy w międzynarodowym zespole, poznaliśmy kulturę i zwyczaje panujące w Irlandii i Szwecji, a także nauczyliśmy się radzić sobie w trudnych sytuacjach.

Na koniec spotkania głos zabrała dyrektor ZSE Małgorzata Mianowany-Małecka, nadmieniając, że ten trzeci już projekt, właśnie się skończył, natomiast kolejny jest w trakcie realizacji. W połowie marca wróciła uśmiechnięta i opalona piętnastoosobowa grupa odbywająca swój staż w malowniczym, włoskim Martina Franca. Obecnie trwa rekrutacja kolejnej grupy, która ruszy na podbój szwedzkiego rynku pracy już we wrześniu 2023.

Od 2016 r. do chwili obecnej w ramach programu Erasmus+ na staże zagraniczne wyjechało 140 uczniów naszej szkoły, a dofinansowanie, jakie pozyskaliśmy, wynosi 441 172 Euro.

ZSE w Brzegu

158 thoughts on “Praktyki zagraniczne w ZSE – podsumowanie projektu

Skomentuj Ryhkig Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *