Oszuści cały czas są aktywni

Ponad 70 000 złotych stracił 36-letni mieszkaniec powiatu brzeskiego. Poszkodowany uwierzył mężczyźnie, który podczas rozmowy telefonicznej przedstawił się jako pracownik banku. Apelujemy o zachowanie czujności podczas rozmów z nieznajomymi, którzy przekonują nas, że dzięki ich działaniom nasze oszczędności będą bezpieczne. Niestety często okazuje się, że to oszuści, którzy wzbogacają się naszym kosztem.

W tym przypadku poszkodowany odebrał telefon od osoby podającej się za pracownika banku, w którym posiada rachunek. Mężczyzna poinformował go, że ktoś próbował przelać z jego konta 900 złotych, po czym kilkukrotnie wpisał zły kod autoryzacyjny. Aby oszczędności zgromadzone na jego koncie nie trafiły na rachunek oszusta, polecił zainstalować aplikację, dzięki której będzie mógł przelać pieniądze na bezpieczne konto.

36-latek, cały czas będąc w kontakcie telefonicznym z rozmówcą, wykonał wszystkie jego polecenia. Trzykrotnie dokonał przelewu na wskazane rachunki. Zawierzył, że dzięki temu uniknie kradzieży z konta, a jego pieniądze będą bezpieczne. Niestety tak się nie stało. Kiedy oszust zakończył rozmowę, mężczyzna otrzymał wiadomość, że na jego koncie nie ma środków i zostało ono zablokowane. Wówczas zorientował się, że został oszukany. W ten sposób mężczyzna stracił ponad 70 000 złotych.

Jak nie dać się oszukać?
– Nie podawaj danych do bankowości elektronicznej: haseł, loginów, numeru karty i specjalnego kodu zapisanego na karcie. To kod zwany CVV2/CVC2 i nadrukowany jest obok podpisu.
– Jeśli odbierasz połączenie, które wskazuje na to, że to twój bank, zachowaj czujność. Nie wykonuj poleceń dotyczących przelania swoich oszczędności na wskazane konto. Rozłącz się i sam zadzwoń do banku, wybierając numer ze strony internetowej.
– Czytaj każdą wiadomość z kodem autoryzacyjnym, którą dostajesz z banku, zanim wykorzystasz go nie wiedząc co autoryzujesz.
– W przypadku uzyskania telefonicznej informacji, z której wynika, że twoje pieniądze w banku są zagrożone, jak najszybciej się rozłącz i udaj osobiście do banku, by to sprawdzić lub sam wykonaj połączenie do banku.
– Nie ufaj osobom dzwoniącym do Ciebie z instrukcją, jak szybko wycofać zaciągnięty kredyt. Bez wizyty w banku nigdy tego nie rób.
– Nie instaluj aplikacji, które osoba podszywająca się pod pracownika banku proponuje ci przez telefon. To aplikacje, dzięki którym oszuści widzą każde twoje działanie na urządzeniu, z którego korzystasz.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *