Czy warto jeść pieczywo?

Pieczywo i pozostałe produkty zbożowe odgrywają zasadniczą rolę w żywieniu ludzi na całym świecie. Nie inaczej jest w Polsce. Chleby i bułki każdego dnia znikają w szybkim tempie z półek sklepów spożywczych i piekarni.

W niemal wszystkich piramidach żywieniowych u podstawy trójkąta znajdują się przetwory zbożowe, które powinny stanowić bazę codziennej diety zdrowego człowieka.

Co ciekawe w naszym kraju obserwuje się w ostatnich latach spadek konsumpcji pieczywa pszennego i wzrost popularności pieczywa żytniego. Jest to tendencja korzystna. Chleb żytni może być produkowany przy zachowaniu zasad racjonalnego procesu technologicznego, bez stosowania tak modnych dzisiaj polepszaczy.

Pieczywo wysokiej jakości

Na jakość pieczywa ma wpływ wiele czynników: czystość mikrobiologiczna mąki, odpowiednie przygotowanie ciasta, prawidłowy proces wypieku, warunki przechowywania gotowych wyrobów, a także dodawane do mąki lub ciasta polepszacze syntetyczne.

Międzynarodowe badania wskazały, że polski chleb jest w przeważającej większości przypadków produktem wysokiej jakości. Może być dzięki temu traktowany jako samodzielny artykuł. Oznacza to, że nawet kromka z masłem zagwarantuje naszemu organizmowi dawkę bardzo korzystnych mikroelementów.

Jakie pieczywo powinniśmy wybrać

Według wytycznych przygotowanych przez Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie prawidłowo odżywiający się człowiek powinien spożywać następujące rodzaje pieczywa:

15% pieczywo ciemne (razowe), pszenne lub żytnie,
20% pieczywo jasne, pszenne,
65% pieczywo mieszane, żytnio-pszenne lub pieczywo jasne, żytnie.

Niestety w Polsce rzadko można kupić prawdziwy razowy chleb. Dość powszechne jest zjawisko jego fałszowania poprzez użycie zabarwionego karmelu, sproszkowanej cykorii lub ciemnego słodu. Warto zatem wiedzieć, z jakiego źródła pochodzi nasze pieczywo i czy rzeczywiście jest ono produktem wysokiej jakości.

Dlaczego powinniśmy jeść pieczywo

Pieczywo doskonale radzi sobie w zaspokajaniu potrzeb energetycznych i odżywczych człowieka. Często zapominamy jednak o tym, że wpływa ono również na sprawne funkcjonowanie mózgu. Do odżywiania komórek nerwowych tego organu najbardziej odpowiednie są węglowodany złożone, takie jak skrobia, która jest głównym składnikiem mąki i chleba. Z żywieniowego punktu widzenia to właśnie chleb i inne produkty zbożowe są najlepsze dla rozwoju inteligencji. Ponadto w białkach pszenicy i innych zbóż występuje około 40% kwasu glutaminowego – aminokwasu zawartego w dużych ilościach w tkance mózgowej i odgrywającego ważną rolę w pracy mózgu.

Czy chleb tuczy?

W społeczeństwie, a niekiedy nawet w środowisku lekarzy, od lat pokutuje nieprawdziwe przeświadczenie o tuczących właściwościach chleba. Badania mówią wyraźnie – chleb, zwłaszcza z mąki pełnoziarnistej, nie powoduje otyłości. Zmniejsza uczucie głodu i potrzebę jedzenia tłuszczu, jest zatem sprzymierzeńcem w walce z nadwagą. Wynika to z faktu, że nawet w chlebie mieszanym (najpopularniejszym w Polsce) zawarte jest więcej błonnika pokarmowego niż w owocach i warzywach.

183 thoughts on “Czy warto jeść pieczywo?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *