Być jak Ignacy „Zostań ambasadorem nauki” – relacja koła naukowego „Odkrywcy 5” z PSP nr 3 w Grodkowie

Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 im. Józefa Lompy w Grodkowie bierze udział w projekcie edukacyjnym „Być jak Ignacy”. Uczniowie z klas 5 oraz Oddziału Przygotowawczego z Ukrainy pod opieką nauczycielek Agnieszki Wolny i Beaty Sikorskiej-Żyrek cyklicznie przez cały rok szkolny wykonują różnorodne zadania związane z fizyką i chemią, pogłębiając swoją wiedzę w tym zakresie.

Głównym celem projektu jest popularyzacja nauki wśród dzieci i młodzieży. Programowi towarzyszy konkurs z atrakcyjnymi nagrodami. Aby wziąć w nim udział, należało zarejestrować koło naukowe i przeprowadzić zajęcia zgodnie z przesłanymi scenariuszami. Tak też zrobili uczniowie grodkowskiej „Trójki” oczywiście pod opieką swoich nauczycieli. W każdym miesiącu jest wyznaczony inny temat, nad którym pracują uczniowie. Dodatkowo na uczestników czekają różne zadania, za które przyznawane są punkty. Na koniec projektu trzeba wykonać pracę konkursową do 22 maja 2023 roku. Praca musi dotyczyć jednego z ośmiu tematów omawianych w programie: cząstki elementarne i chemia w życiu codziennym; woda i wyporność; astronomia i układ słoneczny; kryptologia, szyfry i matematyka w życiu; siły wokół nas; komunikacja międzyludzka; o wzroku, świetle i złudzeniach optycznych; podstawy ekonomii.

W ramach projektu „Być jak Ignacy” uczniowie z koła naukowego „Odkrywcy 5” obecnie zrealizowali etap VII „O wzroku, świetle i złudzeniach optycznych”. Uczestnicy koła naukowego uczestniczyli w zajęciach z optyki u dyrektor Katarzyny Telęgi-Romian. Uczniowie poznali budowę oka, dowiedzieli się, czym jest światło oraz gdzie powstają kolory. Wykorzystując płyty CD, uczniowie zaobserwowali zjawisko rozszczepienia światła białego na barwy, tworząc własną tęczę.

Zaskakującym faktem okazały się informacje dotyczące tego, w jaki sposób widzą zwierzęta. Na podstawie obejrzanego filmu prezentującego, jak widzą pies, kot, jeż, ptak oraz owad, uczniowie mieli za zadanie narysować postać w taki sposób, w jaki widzi go przypisane do nich zwierzę.

Młodzi naukowcy dowiedzieli się, iż kolory wcale nie istnieją. To, czy widzimy niebieski, zielony lub fioletowy zależy od naszego oka i tego, jak przekazany przez nie sygnał zostanie zinterpretowany przez mózg. Pomagają mu w tym pręciki oraz trzy rodzaje czopków, a więc receptory znajdujące się na dnie oka. Aby potwierdzić te rewelacje, uczniowie obserwowali doświadczenie z użyciem bączka Newtona. Tym samym zaobserwowali całą masę wymieszanych kolorów, które tak naprawdę powstają w mózgu.

Zdziwienie wywołały wśród uczniów różne rodzaje złudzeń optycznych, takich jak złudzenia deformujące, złudzenia barwy i jasności oraz figury dwuznaczne. Złudzenie optyczne to błędna interpretacja przez mózg tego, co się widzi. Skutkuje to tym, że obserwowanym obiektom przypisuje się właściwości, jakich te nie posiadają np. inny kształt, odmienną barwę. Wynika to między innymi z kontrastu, wykorzystania kolorów i cieni. Natomiast figury dwuznaczne to takie, gdzie obserwując je, w zależności na czym skupimy swój wzrok, będziemy widzieć w dwojaki sposób. My obserwowaliśmy dwie twarze z profilu i kielich.

Wielkim wydarzeniem była wycieczka do gabinetu optycznego, gdzie Tomasz Górski wyjaśniał, co to są wady wzroku, sposoby zapobiegania, jak się bada wzrok i jak powstają okulary. Mogli także przymierzyć różne rodzaje okularów i porównać sposób widzenia w nich. Było to niezwykle cenne i wartościowe przeżycie.

23 kwietnia na zaproszenie Daniela Klimczaka byliśmy gośćmi w radiu Opole, gdzie mogliśmy opowiedzieć o naszych naukowych doświadczeniach.

Projekt powoli zbliża się do końca. Jesteśmy bardzo zadowoleni, że udało się nam zrealizować zadania z poszczególnych etapów. Teraz została tylko praca konkursowa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *