Dla dzielnicowego spotkania z mieszkańcami to codzienna służba. Wachlarz spraw do załatwienia w rejonie jest duży. To m.in. sprawy sąsiedzkie i rodzinne. To również pomoc i profilaktyka w szkołach i przedszkolach. Do zadań dzielnicowych należy również informowanie mieszkańców o zagrożeniach, z jakimi mogą się spotkać.
Kiedy są w rejonie, wykorzystują każdą sposobność, by porozmawiać z seniorami. Przestrzegają przed oszustami, którzy podają się za policjantów, funkcjonariuszy CBŚP czy naszych bliskich. Oszuści próbują swoich metod, by kosztem ufnych osób szybko się wzbogacić. Manipulują, zdobywają zaufanie i wywołują presję czasu. W przypadku odmowy przekazania pieniędzy straszą konsekwencjami prawnymi i wzbudzają wyrzuty sumienia. Zwracają uwagę na ostrożność podczas realizacji transakcji internetowych i bezpieczeństwo oszczędności. Przestrzegają przed otwieranie linków załączonych w wiadomościach mailowych i smsach, które mogą zawierać wirusy infekujące urządzenie. Dlatego, gdy otrzymujemy wiadomość, w której podany jest link, by szybko uregulować zaległość (najczęściej kilku złotych), nie dajmy się skusić na taką formę płatności dlatego, że kliknięcie w link spowoduje, że oszust uzyska dostęp do naszego konta bankowego i wyczyści wszystko, co na nim mamy.
Każde spotkanie z seniorami to również dobra okazja do tego, by przestrzec seniorów przed tzw. domokrążcami, którzy podszywają się np. pod pracowników gazowni i wodociągów. Wówczas wchodzą do mieszkania pod pretekstem usunięcia awarii bądź spisania liczników, odwracają uwagę domowników i kradną pieniądze, a także biżuterię. Seniorzy muszą zachować czujność również wtedy, kiedy do ich drzwi pukają osoby podające się za pracowników ZUS-u czy Urzędu Skarbowego. Wówczas najbezpieczniej nie wpuszczać takiej osoby do mieszkania, tylko sprawdzić w danej instytucji czy były planowane naprawy i rozliczenia. Osoby mające uczciwe zamiary nie zrażą się taką ostrożnością.
W myśl kampanii #ZnamTeNumery namawiamy również młodsze pokolenie, aby zaangażowały się w budowanie świadomości wśród seniorów, a także otoczyły ich wsparciem.
Założenia Kampanii #ZnamTeNumery to:
1. Uświadomienie sobie jak ważne jest ustalenie hasła „rodzinnego” – to tajne słowo klucz, które znają tylko najbliżsi, które potwierdzi, że po drugiej stronie jest osoba prawdziwa, a nie podszywająca się.
2. Poznanie dzielnicowego i posiadanie do niego numeru telefonu, który Senior powinien mieć zapisany w widocznym miejscu np. na lodówce i w kontaktach telefonicznych.
3. Posiadanie listy telefonów do najbliższych osób, do których w każdej chwili mogą zadzwonić/napisać i te pomogą w weryfikacji sytuacji (tzw. 3 numery bezpieczeństwa).
4. Zapamiętanie motta „sprawdzaj, nie ufaj” – czyli, aby Seniorzy nie przekazywali np. osobie podającej się za pracownika banku hasła do konta, a rozłączyli się i zadzwonili do banku np. do opiekuna konta. W sytuacji, kiedy dzwoni pseudopolicjant, że wnuczek miał wypadek, to również by zadzwonili do wnuczka, rodzica, żeby zweryfikować sytuacje, a nie przekazywali pieniędzy.
Na potrzeby kampanii uruchomiona została strona internetowa.