Podsumowanie ostatnich działań w gminie, pozyskiwanie środków zewnętrznych i segregacja odpadów

Rozmowa z Wójtem Gminy Lubsza Michałem Markiem

Minęły już pierwsze dwa miesiące nowego roku. Wielu mieszkańców zapewne zastanawia się jakie działania i plany inwestycyjne będą realizowane na terenie Gminy Lubsza w pierwszym, pełnym roku Pana kadencji?

Na wstępie chciałbym pokrótce podsumować szereg działań, które zostały już zapoczątkowane w roku ubiegłym. Wspólnie z Radą Gminy Lubsza jednogłośnie uchwaliliśmy budżet na 2025 rok, w którym wyznaczyliśmy sobie kierunek działań i inwestycje do realizacji. Zabezpieczona kwota blisko 23 mln złotych na inwestycje związane m.in. z przebudową dróg gminnych oraz przy współpracy z Powiatem Brzeskim dróg powiatowych. Inwestycje w jednostkach OSP, które jesienią, w czasie powodzi udowodniły, że są niecenionym wsparciem dla społeczności lokalnej. Termomodernizacja świetlic, gdzie realizowane są działania skierowane dla mieszkańców Gminy, przy sprawnym zarządzaniu przez Gminny Ośrodek Kultury w Lubszy. Rozbudowa obiektów sportowych w Kościerzycach i Dobrzyniu, o które przez lata prosili mieszkańcy tych sołectw. To tylko niektóre inwestycje, które będą realizowane w ciągu najbliższych miesięcy. Chciałbym z tego miejsca jeszcze raz serdecznie podziękować wszystkim Radnym oraz Sołtysom za udzielone wsparcie, zaangażowanie i współpracę w realizacji interesu Gminy.

Zostańmy na chwilę przy inwestycjach, które kojarzą się z dużym nakładem środków finansowych. W jaki sposób Gmina Lubsza stara się pozyskiwać środki zewnętrzne ?

Jako przedsiębiorca zawsze uważałem, że pozyskiwanie środków zewnętrznych jest niezbędne i daje możliwości na wykonanie wielu inwestycji, których nie można byłoby realizować ze względu na ogromne nakłady finansowe. W Urzędzie Gminy w Lubszy osoby odpowiedzialne za pozyskiwanie środków zewnętrznych na bieżąco śledzą wszystkie możliwe nabory tj. m.in. z funduszy europejskich, programów rządowych oraz prowadzonych przez inne instytucje. Staramy się składać nasze projekty na wszystkie możliwe programy, na które mamy zabezpieczone odpowiednie środki finansowe, stanowiące wkład własny Gminy oraz przygotowaną dokumentację. Współpracujemy również z firmami zewnętrznymi – liderami w pozyskiwaniu środków, celem sprawnego uzyskania dofinansowań na nasze projekty, które przyczynią się do rozwoju Gminy w wielu obszarach. W 2024 oraz na początku 2025 roku złożyliśmy projekty w ramach Funduszy Europejskich na „Rewitalizację Ośrodka Wypoczynkowego w Kościerzycach”, „Edukację Włączającą” na dostosowanie budynków oświatowych do wymogów dostępności. Na początku lutego złożyliśmy również wnioski w ramach programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego dotyczącego termomodernizacji świetlic w miejscowościach Dobrzyń, Kościerzyce i Michałowice. Mamy nadzieję, że w najbliższych miesiącach uzyskamy wielomilionowe wsparcie na realizację tych kluczowych inwestycji.

Czy wszystkie wnioski przygotowują firmy zewnętrzne?

Nie. Dzielimy zadania i te wymagające dużej ilości pracy, opracowań zewnętrznych, a także te, które mają krótki okres na złożenie wniosku, składamy we współpracy z firmami. Osoba zatrudniona w Urzędzie Gminy przygotowuje wówczas wkład merytoryczny, tj. zbiera dane z poszczególnych stanowisk, łączy je i przekazuje do osoby pracującej przy generatorze wniosków. Jesteśmy małym urzędem i nikt z zatrudnionych pracowników nie zajmuje się tylko i wyłącznie jednym tematem. Dla przykładu osoba na stanowisku ds. pozyskiwania funduszy strukturalnych realizuje również zadania z zakresu współpracy z organizacjami pozarządowymi, funkcjonowania gminnej komisji rozwiązywania profilaktyki alkoholowej oraz działań promocyjnych i informacyjnych w gminie. Oczywiście w ostatnich miesiącach złożyliśmy również samodzielnie szereg wniosków o wsparcie na zadania m.in. w programach dofinansowywanych przez Województwo Opolskie tj. „Super Zebra” – dotyczące wybudowania wzbudzonej sygnalizacji świetlnej wraz z przejściem dla pieszych przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Kościerzycach, „Usuwanie skutków powodzi” oraz programów tj. „Aktywne Place Zabaw 2025”, „Rządowy Program Rozwoju Dróg”, „Infrastruktura Domów Kultury 2025 – dotyczący świetlicy w Dobrzyniu” czy program „Aktywna Szkoła” realizowany przy współpracy z placówkami oświatowymi.

Rok 2025 to również zmiany w przepisach dotyczących segregacji odpadów. W jaki sposób Gmina Lubsza przygotowała się do nowych wymogów?

Na terenie całej Gminy od kilku miesięcy trwa akcja promująca prawidłową segregację odpadów. W praktycznie każdym sołectwie widnieją m.in. banery informacyjne oraz rozdysponowano ulotki dotyczące prawidłowej segregacji odpadów. W czasie ferii zimowych przy współpracy z Gminnym Ośrodkiem Kultury prowadzono akcję edukacyjną wśród najmłodszych mieszkańców gminy, celem promowania prawidłowej segregacji już od najmłodszych lat. Obecnie trwają również działania, aby Gmina sprawnie poradziła sobie z segregacją odpadów tekstylnych, aby w/w odpady nie trafiały do pojemników na odpady zmieszane, a bezpośrednio do PSZOK-u działającego w miejscowości Mąkoszyce.
Akcja informacyjna dotycząca segregacji odpadów odbywa się przy ścisłej współpracy Urzędu Gminy w Lubszy z Zakładem Gospodarowania Odpadami w Gać, gminnym ZWiK-iem, Jednostkami OSP, szkołami, a także dzięki bezpłatnemu udostępnieniu miejsc na banery przez lokalnych przedsiębiorców i osoby fizyczne.
Jestem przekonany, że wspólne działania będą miały przełożenie na prawidłową segregację odpadów.

Na koniec chciałbym jeszcze zapytać o współpracę Gminy Lubsza z innymi samorządami.

Gmina Lubsza jest otwarta na współpracę i dialog. W ostatnich miesiącach miałem przyjemność odbyć szereg rozmów z władzami Województwa Opolskiego, Powiatu Brzeskiego, Radnymi Sejmiku Województwa Opolskiego, Radnymi Powiatu Brzeskiego, które mam nadzieję, przełożą się na nowe inwestycje na terenie Gminy. Chciałbym serdecznie podziękować Wojewodzie Opolskiemu – Monice Jurek, w szczególności za nieocenioną pomoc w czasie jesiennej powodzi. Podziękowania za dotychczasową współpracę i działania na rzecz mieszkańców Naszej społeczności kieruję również w stronę Marszałka Województwa Opolskiego – Szymona Ogłazy, Członków Zarządu Województwa Opolskiego – Roberta Węgrzyna oraz Antoniego Konopki, Starosty Powiatu Brzeskiego – Jacka Monkiewicza. Liczę, że w najbliższych miesiącach zrobimy kolejny krok w kierunku rozwoju Gminy Lubsza.

Przeczytaj też: Brzeg otrzyma ponad 7 mln zł z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na remont ul. Trzech Kotwic

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *