W ostatnim czasie pojawiły się głosy dotyczące kontroli selektywnej zbiórki odpadów prowadzonych przez Gminę Brzeg. Chcemy wyraźnie podkreślić: kontrole nie są przejawem „złośliwości” urzędników, ale realizacją ustawowego obowiązku nałożonego na gminę i właścicieli nieruchomości.
Zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, każdy właściciel nieruchomości (w tym wspólnoty mieszkaniowe, spółdzielnie oraz najemcy) ma obowiązek prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów komunalnych. Niestety, wciąż zdarza się, że np. do pojemników na bioodpady trafiają zmieszane śmieci, plastik czy odpady niebezpieczne. Takie działania są nie tylko niezgodne z prawem, ale narażają wszystkich mieszkańców na wyższe opłaty i zwiększone koszty funkcjonowania systemu, a także szkodzą środowisku.
Przypominamy, że w przypadku stwierdzenia braku prawidłowej segregacji, gmina na podstawie przepisów, ma obowiązek nałożyć wyższą stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami na całą nieruchomość – bez ustalania konkretnego winnego.
Obecny system gospodarki odpadami komunalnymi w Brzegu nie daje możliwości indywidualnej identyfikacji odpadów w budynkach wielolokalowych. Wdrożenie takiego systemu znacząco podniosłoby koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami, co przełożyłoby się na wysokość opłat za śmieci. Wprowadzenie powyższego przerasta obecnie możliwości finansowe Gminy Brzeg, która już dopłaca do systemu środki finansowe pochodzące z budżetu Gminy, które mogłyby być wydatkowane na inne cele związane z potrzebami mieszkańców.
Apelujemy o odpowiedzialność, solidarność i rzetelne podejście do obowiązku segregacji odpadów. Troska o środowisko i niższe koszty gospodarki odpadami to nasza wspólna sprawa!
UM w Brzegu
Przeczytaj też: Aktywna Brzeżanka – Aktywny Brzeżanin 2025
