Brzeski Ekonomik zakończył nie tylko rok szkolny

W naszym Ekonomie zakończył się nie tylko rok szkolny. Końca dobiegło również wyjazdowe trio w projekcie FERS „Drzwi do kariery – zagraniczne staże Zespołu Szkół Ekonomicznych w Brzegu”. Zespół Szkół Ekonomicznych w Brzegu od lat skutecznie realizuje strategię kształcenia zorientowaną na rozwój kompetencji zawodowych i międzykulturowych uczniów oraz doskonalenie kadry pedagogicznej. Kluczowym elementem tych działań są zagraniczne praktyki uczniowskie oraz międzynarodowa wymiana doświadczeń nauczycieli.

W roku szkolnym 2024/2025 szkoła zrealizowała dwa kompleksowe projekty mobilności. Umożliwiły one młodzieży zdobycie cennego doświadczenia zawodowego w międzynarodowym środowisku, a jednocześnie poszerzyły ich wiedzę o kulturze i obyczajach krajów partnerskich.

W dniach od 15  marca  do 13 kwietnia dziewięcioro uczniów kształcących się w zawodach technik architektury krajobrazu, technik grafiki i poligrafii cyfrowej oraz technik logistyk wyjechało do urokliwego Malmö w Szwecji. Pod opieką dwóch nauczycieli, odbywali praktyki zawodowe zgodne ze swoimi specjalizacjami, co znacząco przyczyniło się do rozwoju ich kompetencji praktycznych w środowisku wielokulturowym. Dojazd zorganizowano autokarem, a opiekunowie zmieniali się rotacyjnie – po dwóch tygodniach pierwszy nauczyciel został zastąpiony przez drugiego.

Po intensywnym okresie nauki i pracy, uczestnicy mobilności mieli okazję do integracji oraz wypoczynku poprzez udział w atrakcjach turystycznych. W programie znalazły się m.in. spacer z przewodnikiem po Malmö, wieczorne grillowanie oraz wspólne wyjście na kręgle. W ramach wycieczek edukacyjnych uczniowie odwiedzili również Kopenhagę oraz rejon Kullaberg, zdobywając wiedzę o dziedzictwie kulturowym Skandynawii.

Analogiczny program został zrealizowany w dniach 10 maja – 7 czerwca 2025 r. w Chorwacji. Dziewięciu uczniów – pięciu logistyków, trzech ekonomistów oraz jeden grafik – odbywało czterotygodniowe praktyki zawodowe w Splicie, mieszkając w pobliskiej miejscowości Kastela. Podróż autokarowa sprzyjała integracji grupy i była doskonałą okazją do pierwszych wspólnych doświadczeń. Uczniowie realizowali obowiązki zawodowe w zgodzie z kierunkami kształcenia, zdobywając umiejętności w obszarach logistyki, ekonomii i grafiki komputerowej.

Równolegle, w dniach 24–31 maja 2025 roku, dyrektor szkoły, wicedyrektor oraz dwóch nauczycieli przedmiotów zawodowych uczestniczyło w międzynarodowym programie „job shadowing” w Chorwacji, także realizowanym w ramach projektu FERS. Obserwacja pracy chorwackich nauczycieli w ich naturalnym środowisku edukacyjnym umożliwiła polskim pedagogom wymianę dobrych praktyk, poznanie odmiennych metod nauczania oraz czerpanie inspiracji do dalszego rozwoju zawodowego.

Wszystkie działania podjęte przez Zespół Szkół Ekonomicznych w Brzegu spotkały się z uznaniem zagranicznych partnerów i pracodawców. Uczniowie wykazali się odpowiedzialnością, zaangażowaniem i wysoką kulturą pracy, co zostało szczególnie docenione przez instytucje goszczące. Kadra pedagogiczna natomiast wskazuje na wyjątkową wartość programów typu FERS, które realnie wpływają na podniesienie jakości nauczania oraz lepsze przygotowanie młodzieży do wyzwań globalnego rynku pracy.

Realizacja zagranicznych praktyk zawodowych oraz międzynarodowej obserwacji pracy nauczycieli wpisuje się w długofalową strategię szkoły, ukierunkowaną na rozwój kompetencji kluczowych, internacjonalizację edukacji i budowanie silnej pozycji placówki w środowisku krajowym i europejskim. Zespół Szkół Ekonomicznych w Brzegu udowadnia, że inwestycja w edukację o wymiarze europejskim przynosi wymierne korzyści – nie tylko uczniom i nauczycielom, ale również całej lokalnej społeczności.

Organizatorzy

Przeczytaj też: Nowa nawierzchnia na odcinku Lubcz-Wojsław już gotowa

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *