Powiat Brzeski zarządza ponad 320 km dróg. To niemal tyle, ile wynosi długość trasy z Wrocławia do Warszawy. Dodajmy do tego tereny przyległe, chodniki, przejścia dla pieszych, a otrzymamy ogromną infrastrukturę, która w dodatku nieustanie jest użytkowana i wymaga remontów. W obecnej kadencji władzom powiatu udało się przeprowadzić kilka kluczowych inwestycji, które zostały zrealizowane nie tylko z myślą o kierowcach, ale również rowerzystach i pieszych.
Planując inwestycje w infrastrukturę drogową i pieszą, musimy myśleć nie tylko o mieszkańcach miast i dużych wsi, ale również o tych osobach, które mieszkają w małych miejscowościach. Dla nich remont drogi nierzadko jest równoznaczny ze znacznym skróceniem czasu dojazdu do pracy, czy odwiezienia dzieci do szkoły. Naszym zadaniem jest konsekwentne usuwanie problemów komunikacyjnych, zwłaszcza tych, które przez lata były pomijane przez rządzących – mówi Monika Jurek, członek Zarządu Powiatu Brzeskiego.
Brzeska arteria
Ulica Chrobrego to jedna z najważniejszych arterii Brzegu. Część mieszkańców kojarzy ją jedynie z fragmentem od amfiteatru do skrzyżowania ul. Piastowskiej z Długą. W rzeczywistości ciągnie się ona aż do zbiegu ulic: Kamiennej, Reja i Dzierżonia. W latach 2019-2020 przeprowadzono dwa etapy przebudowy tej kluczowej drogi, która prowadzi przez najbardziej ruchliwy fragment miasta.
W ramach tej inwestycji, której koszt przekroczył 7 mln złotych, powstała nowa nawierzchnia, chodniki i bezpieczne przejścia dla pieszych. Zamontowano też energooszczędne oświetlenie. Ponadto pojawiły się nowe miejsca parkingowe oraz zatoki postojowe i autobusowe wraz z nowymi wiatami przystankowymi.
Po zakończeniu prac przy ul. Chrobrego przyszła kolej na ulicę Wrocławską, czyli wylotówkę, z której każdego dnia korzysta wielu brzeżan udających się np. do pracy w Oławie.
Nowa asfaltowa nawierzchnia, chodniki oraz ścieżka rowerowa, a do tego energooszczędne oświetlenie i bezpieczne przejścia dla pieszych, to najważniejsze elementy ponad 11-milionowego zadania. Warto podkreślić, że 95% tej kwoty, to dotacja w ramach Rządowego Funduszu „Polski Ład”. Pozostała część kosztów pochodziła ze środków własnych Starostwa Powiatowego w Brzegu. Zwieńczeniem prac była całkowita przebudowa pl. Bramy Wrocławskiej.
Inwestycje odkładane przez lata
Mieszkańcy Żarowa na porządną drogę prowadzącą do ich miejscowości czekali kilka dekad. Polska zdążyła w tym czasie stać się członkiem Unii Europejskiej i przejść reformę administracyjną, a obietnice remontu, pojawiające się zwykle przed wyborami, rozmywały się zaraz po zliczeniu głosów. Blisko trzykilometrowy odcinek trasy, który ma dwóch zarządców, wciąż mógł śmiało posłużyć za plan filmowy komedii Sami Swoi.
Gdy w 2022 roku Powiat Brzeski ogłosił rozpoczęcie prac, z pewnością wielu mieszkańców nie do końca wierzyło w to, co słyszy. Inwestycja stała się jednak faktem.

Kluczem okazała się współpraca pomiędzy powiatem brzeskim i nyskim, Gminą Grodków oraz wsparcie wojewody. Dzięki wspólnej inicjatywie mieszkańcy Żarowa mogą teraz dojechać do swoich domów drogą o nowej nawierzchni, posiadającej utwardzone pobocza oraz tzw. mijanki. Wartość naszego odcinka inwestycji to blisko 300 tysięcy złotych, a cały koszt zadania to prawie 800 tysięcy – mówi Jacek Monkiewicz, Starosta Powiatu Brzeskiego.
Podobnie rzecz się miała z mieszkańcami Sulisławia. W ich niewielkiej miejscowości powstał jedyny pięciogwiazdkowy hotel na Opolszczyźnie. Niestety droga prowadząca do Pałacu Sulisław z Wójtowic bardziej nadawała się do jazdy samochodami terenowymi niż do powitania gości zmierzających do luksusowego obiektu.

Powiatowa inwestycja, która kosztowała ponad 2,3 mln złotych, sprawiła, że sytuacja uległa diametralnej zmianie. Nowa nawierzchnia, kanalizacja burzowa, solidna podbudowa drogi, a do tego chodniki oraz przebudowa jednego z niebezpiecznych zakrętów – to efekt prac, dzięki którym Sulisław uzyskał dogodne połączenie z główną drogą prowadzącą m.in. do Grodkowa i Brzegu.
Inwestycja była możliwa do zrealizowania dzięki wsparciu marszałka Andrzeja Buły.
Z myślą o bezpieczeństwie pieszych
Mówiąc o inwestycjach drogowych, zwykle myślimy o ulicach, ale przecież korzystają z nich również tzw. niechronieni użytkownicy ruchu drogowego, czyli m.in. piesi. Przez drogę trzeba przecież niekiedy przejść, wzdłuż drogi trzeba niekiedy się przemieścić i ważne jest to, żeby można było to zrobić w sposób bezpieczny.
W obecnej kadencji powiat we współpracy z gminami wykonał nowe chodniki w miejscowościach Myśliborzyce, Błota, Przecza i Żelazna.
Zainwestowano również w bezpieczne przejścia dla pieszych, czyli takie, przy których zamontowane zostało dodatkowe oświetlenie lub sygnalizacja świetlna. Powstały one w miejscowościach: Strzegów, Pępice, Przylesie, Czepielowice, Stroszowice i Brzeg.
Na realizację tego celu władzom powiatu udało się pozyskać ponad 680 tysięcy złotych z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.
Na koniec warto przypomnieć, że każda droga ma swojego zarządcę. Może to być np. powiat, gmina lub województwo. To, że ulica przebiega przez miasto, wcale nie musi oznaczać, że to władze miasta są za nią odpowiedzialne. Zarządcą może być również dobrze powiat lub Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Gdy w drodze pojawia się dziura, zarządca powinien zrobić wszystko, żeby ją zlikwidować i liczyć na pomoc innych może dość rzadko. Gdy oddaje się do użytku nowo wyremontowaną ulicę, chętnych do zrobienia sobie zdjęć z jej otwarcia jest już znacznie więcej. Zgodnie ze starym polskim przysłowiem – sukces ma wielu ojców, a porażka jest sierotą.