„Należy podróżować, by się czegoś nauczyć” – Mark Twain
Mobilność uczniowska i nauczycielska w Portugalii w ramach projektu FERS nr 2022-PL01-KA122-SCH-000101949 „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej” realizowanego ze środków programu FERS na zasadach programu Erasmus+ sektor Edukacja szkolna.
Tytuł projektu, w którym pod koniec roku szkolnego 2023/24 wzięli udział uczniowie i nauczyciele z Publicznej Szkoły Podstawowej nr 8 w Brzegu, brzmi bardzo formalnie. Co kryje się zatem za powłoką numerów i nazw, skoro tak wiele szkół w Polsce chce z nich skorzystać? Nie sposób jest w kilku nawet zdaniach wyjaśnić, jak wielką wartość mają wyjazdy zagraniczne w ramach programu Erasmus+. Zaliczyć do nich można poznawanie nowych kultur i tradycji, wymianę doświadczeń, nawiązywanie kontaktów, relacji, poprawę znajomości języka angielskiego, przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu, wzmacnianie, wychodzenie ze strefy komfortu i moc radości z tego, co nowe i czasami bardzo inne. Jednym słowem – nauka i to w interdyscyplinarnej odsłonie. Z pewnością o tych i innych zaletach wyjazdu w ramach projektu FERS mogło się przekonać 20 uczniów i 10 nauczycieli z brzeskiej Ósemki.
W dniach 17-24 maja 2024 r. to uczniowie wraz z trzema nauczycielkami, Alicją Dorociak-Bryk – koordynatorem programu, Weroniką Tworowską i Mariolą Gancarczyk – członkami programu, przecierali szlaki, by jak najlepiej i najpełniej skorzystać z opcji nauki w innym kraju europejskim. Naszym gospodarzem została szkoła AGRUPAMENTO DE ESCOLAS DEBENFICA w Portugalii, która mieści się w jednej z dzielnic Lizbony.
Osiem dni upłynęło szybko i bardzo intensywnie. Zarówno dyrekcja, jak i przedstawiciele władz, programu Erasmus+, nauczyciele i uczniowie portugalskiej placówki przedstawili pełen atrakcji program nauki i zabawy w tym pięknym mieście. Głównym założeniem była integracja, komunikacja i nauka w języku angielskim oraz poznanie historii i tradycji tego pięknego kraju.
Udział w lekcjach języka angielskiego, geografii, chemii, języka francuskiego, plastyki i wychowania fizycznego minął w przyjaznej atmosferze. Nasi uczniowie ćwiczyli, eksperymentowali, oglądali, grali, tańczyli, śpiewali, rozmawiali i z pasją opowiadali o Polsce, Brzegu, swojej szkole. Przez kilka dni uczyliśmy się, jedliśmy i spędzaliśmy wolny czas z naszymi portugalskimi przyjaciółmi.
Lizbona wraz z Sintrą również otworzyła swoje gościnne ramiona i w blasku słońca udostępniła niesamowite atrakcje, takie jak Almada i pomnik Cristo Rei, Gulbenkian Foundation, Wieża Belem, Klasztor Hieronimitów, Pomnik Odkrywców, Pavilion of Knowledge, teleférico, Cascais, Pałac Pena, Pałac Narodowy Sintra wraz z ogrodami, Zamek Maurów i Quinta de Regaleira, wieczór fado i wiele, wiele innych. Opiekunowie José i Amaury pomagali nam na każdym kroku i dzielili się swoją wiedzą, doświadczeniem, radami, jak poruszać się w stolicy Portugalii i jak wykorzystać nasz czas w pełni.
Na dwutygodniowy pobyt na Malcie wyruszył podczas wakacji także zespół nauczycieli z Publicznej Szkoły Podstawowej nr 8. Pod pięknym i gorącym maltańskim słońcem każdy dzień przynosił dla nich nowe wyzwania. Pedagodzy nie tylko szlifowali język angielski pod opieką znakomitych profesorów z całego świata, by wspomnieć Kanadę, Szkocję, Maltę, Węgry – ale brali oni udział w tematycznych zajęciach, np. kreatywnego i krytycznego myślenia, zajęciach teatralnych itp. Mieli także okazję zwiedzić wiele zabytkowych miejsc: stolicę Malty – Valettę, niezwykłe miasto Medinę, przepiękną wyspę Comino, Błękitną Grotę i wiele, wiele innych zapierających dech w piersiach miejsc. Wraz z nauczycielami z innych placówek wymienili doświadczenia edukacyjne, współpracowali ze sobą, pomagając sobie wzajemnie. Na koniec pobytu przedstawiali w grupach projekty – teatralne i literackie, a także zaprezentowali na forum swoją szkołę: nauczyciele z Ósemki, tanecznym krokiem poloneza pożegnali się ze wszystkimi prowadzącymi i innymi uczestnikami projektu.
Jesteśmy pewni, że wszystkie założenia zostały zrealizowane, a plan, mimo że rozrastał się z każdym dniem o nowe pozycje, uważamy za doskonały. Każdy uczeń i nauczyciel nie tylko otrzymał certyfikat, ale wiele nowych kompetencji, które z pewnością zaowocują poprawą znajomości języka angielskiego, rozwojem samodzielności, tolerancji i szeroko pojętej mobilności.
Weronika Tworowska
Monika Słupska
Fantastic beat I would like to apprentice while you amend your web site how could i subscribe for a blog site The account helped me a acceptable deal I had been a little bit acquainted of this your broadcast offered bright clear concept
Magnificent beat I would like to apprentice while you amend your site how can i subscribe for a blog web site The account helped me a acceptable deal I had been a little bit acquainted of this your broadcast offered bright clear idea
of course like your website but you have to check the spelling on several of your posts A number of them are rife with spelling issues and I in finding it very troublesome to inform the reality on the other hand I will certainly come back again