Rada Miejska Brzegu zdjęła z porządku obrad XII sesji Rady punkt, dotyczący budżetu Gminy Brzeg na 2025 rok. Następna sesja Rady Miejskiej, podczas której ma być procedowany projekt uchwały budżetowej, została zaplanowana na 16 stycznia 2025 roku. Do tego czasu jednak gmina pozostaje bez uchwalonego budżetu, co niesie poważne konsekwencje dla funkcjonowania Gminy Brzeg.
Następstwa braku uchwały budżetowej
Nieuchwalenie budżetu w odpowiednim terminie wpływa negatywnie na możliwość realizacji kluczowych zadań miasta. Takie działania części radnych, wstrzymują rozwój miasta i utrudniają efektywne zarządzanie jego finansami.
W interesie mieszkańców Brzegu leży, aby Rada Miejska jak najszybciej uchwaliła budżet, który pozwoli na sprawną realizację planów i inwestycji w 2025 roku.
Co powoduje brak uchwalonego budżetu miasta?
Brak możliwości rozpoczęcia wielu planowanych inwestycji:
– Przebudowa ul. Słowackiego i Rozbudowa centrum przesiadkowego. Zaplanowane środki miały być przeznaczone na zaprojektowanie robót budowlanych w ramach ww. zadań. Na chwilę obecną nie ma prawnych możliwości ogłoszenia postępowań zakupowych na wybór projektantów, a następnie rozpoczęcia prac projektowych. Projekty te miały być elementami większego projektu dot. mobilności miejskiej. W jego ramach miała powstać kolejna część centrum przesiadkowego oraz nowe ścieżki rowerowe. Nabór wniosków zaplanowany jest na grudzień 2025 r. Ze względu na czas potrzebny do przygotowania dokumentacji i uzgodnienia jej z różnymi organami istnieje ryzyko, że Gmina Brzeg nie będzie mogła ująć tych elementów w projekcie, co będzie miało wpływ na wynik oceny wniosku.
– Remonty nawierzchni dróg gminnych i mostów. Zaplanowane w projekcie budżetu środki miały być przeznaczone na bieżące naprawy i remonty dróg z nawierzchnią bitumiczną. Ze względu na brak przyjętego budżetu nie ma możliwości rozpoczęcia procedury wyłonienia wykonawcy. Wybór wykonawcy będzie możliwy – przy optymistycznych założeniach – dopiero pod koniec lutego 2025 r.
– Remont i malowanie wiat przystankowych komunikacji miejskiej. Do momentu uchwalenia budżetu nie będzie możliwe zlecanie napraw wiat przystankowych uszkodzonych np. w wyniku dewastacji czy wypadków.
– Rewaloryzacja budynku Urzędu Miasta w Brzegu z dostosowaniem do wymogów przeciwpożarowych. Gmina Brzeg opracowała aktualizację dokumentacji projektowej i uzyskała pozwolenia konserwatorskie w zakresie wymiany instalacji elektrycznej w budynku A Urzędu Miasta w Brzegu. Na to zadanie – w listopadzie 2024 r. – przyznane zostało także dofinansowanie w kwocie 833.000,00 zł. Brak uchwalonego budżetu uniemożliwia rozpoczęcie procedury wyłonienia wykonawcy w tym zakresie. Nierozpoczęcie i niezrealizowanie inwestycji w wyznaczonym przez BGK terminie, może spowodować utratę przyznanego wsparcia zewnętrznego.
– Przygotowanie dokumentacji niezbędnej do aplikowania o środki zewnętrzne (np. studia wykonalności projektów).Bez uchwalonego budżetu Gmina Brzeg – poza podpisanymi już umowami – nie może zlecać opracowania wniosków o dofinansowanie i opracowywania załączników do nich. W części naborów niezbędne jest przygotowanie skomplikowanych analiz i obszernych załączników, których nie są w stanie wykonać sami pracownicy Urzędu. To z kolei uniemożliwi aplikowanie o środki zewnętrzne, np. w ramach działania 10.06 Europejska Inicjatywa Społeczna – 4 subregiony zaplanowanego na styczeń 2025 r. (harmonogram naborów z dn. 10.12.2024 r.)
– Wymiana nawierzchni na boisku wielofunkcyjnym i boisku do koszykówki oraz bieżni przy PSP nr 3. Gmina Brzeg nie może przystąpić do wyboru projektanta i podpisania z nim umowy na wykonanie projektu w zakresie przebudowy przedmiotowych boisk. Ze względu na czas potrzebny na opracowanie dokumentacji oraz uzyskania niezbędnych pozwoleń, a także – biorąc pod uwagę możliwy termin naboru wniosków – jest ryzyko, że nie będzie możliwe aplikowanie o środki zewnętrzne na ten cel, a tym samym realizacja zadania przesunie się o kolejny rok.
Ponadto realizacji takich zadań jak:
– Wstrzymanie tworzenia Planu Zamówień publicznych. Warto w tym momencie dodać, że procedura może ruszyć do 30 dni od momentu podjęcia budżetu.
– Wstrzymanie prac dotyczących harmonogramu Brzeskiego Budżetu Obywatelskiego.
– Działalność Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Brzegu będzie ograniczona, a wszelkie działania pomocowe będą podejmowane na podstawie projektu budżetu tylko w zakresie realizacji zadań niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania jednostki. Jednocześnie informujemy, iż dokonamy wszelkich starań by mieszkańcy Brzegu nie zostali pozbawieni niezbędnej pomocy, zwłaszcza w zakresie opieki w formie usług opiekuńczych dla osób starszych, chorych i niepełnosprawnych oraz wyżywienia osób potrzebujących.
– Brak możliwości ogłoszenia otwartego konkursu ofert w sferze przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym pn.: „Krzewienie idei trzeźwości na terenie Gminy Brzeg”. Skutkiem będzie opóźnienie organizacji i finansowania działań w styczniu.
– Brak możliwości ogłoszenia otwartego konkursu ofert w sferze przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym pn. „Organizacja półkolonii zimowych na terenie Gminy Brzeg, dla dzieci i młodzieży pochodzących z rodzin dysfunkcyjnych w zakresie profilaktyki alkoholowej”. Skutkiem może być zagrożenie realizacji półkolonii dla ok. 110 dzieci.
– W MOSiR funkcjonowanie na podstawie prowizorium budżetowego spowoduje opóźnienie możliwości realizowania programu szkolenia dzieci i młodzieży i finansowania zawodów Szkolnego Związku Sportowego. Dodatkowo nie będzie środków na wynagrodzenia dla nauczycieli, trenerów i sędziów. Do czasu uchwalenia budżetu nie można podpisać umów na prowadzenie zajęć z ponad 30 osobami.
– Biuro Urbanistyki i Ochrony Środowiska w związku z zaistniałą sytuacją będzie musiało opóźnić podpisanie umowy na przedłużenie działania aplikacji – „Kiedy wywóz” – dostęp dla mieszkańców do aplikacji na telefonie, informującej o terminach odbioru różnych frakcji odpadów z ich lokalizacji.
– Brak uchwały budżetowej wstrzymuje podpisanie wniosku na organizację „Szkolnego Młodzieżowego Ośrodka Koszykówki – SMOK w 2025 roku przy Publicznej Szkole Podstawowej nr 5 im. Mikołaja Kopernika w Brzegu. W związku z powyższym nie będzie możliwości terminowego zawarcia umowy SMOK pomiędzy Polskim Związkiem Koszykówki z siedzibą w Warszawie a Gminą Brzeg od 02.01.2025r, a także zakupu strojów treningowych dla dzieci, które brałyby udział w programie SMOK na 2025r.
– Biuro Promocji będzie musiało opóźnić realizację zadań priorytetowych, które mogą być zlecane do realizacji w 2025 r. organizacjom pozarządowym prowadzącym działalność statutową w danej dziedzinie m.in.:
* w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego, w tym m.in.: wspomaganie rozwoju kultury i sztuki oraz twórczości artystycznej, organizowanie przedsięwzięć artystycznych wzbogacających ofertę miasta, organizowanie plenerowych imprez kulturalnych o zasięgu lokalnym czy regionalnym, edukacja kulturowa, wspieranie tożsamości mniejszości narodowych i etnicznych, pielęgnacja tradycji i tożsamości lokalnej, upowszechniane kultury i sztuki, wspieranie zadań z zakresu ochrony dóbr kultury i tradycji.
* w zakresie wspierania, upowszechniania kultury fizycznej i sportu, w tym m.in.: wspieranie organizacji imprez rekreacyjnych i widowisk sportowych, a także zajęć sportowo-rekreacyjnych, wspieranie programów sportowych pozwalających na osiągnięcie wysokiego poziomu sportowego, wspieranie programów sportowo-rekreacyjnych dla dzieci i młodzieży, wspieranie działań w zakresie tworzenia i doskonalenia systemu szkolenia sportowego w różnych dyscyplinach sportu, ze szczególnym uwzględnieniem zespołowych gier sportowych, wspieranie działań mających na celu równomierny rozwój sportu na terenie Gminy, wspieranie pozalekcyjnych zajęć sportowych.
* w zakresie turystyki i krajoznawstwa, w tym m.in.: wspieranie działań mających na celu lepsze poznanie i rozpowszechnianie walorów turystycznych, rekreacyjnych i krajoznawczych Polski ze szczególnym uwzględnieniem walorów turystycznych regionu, w tym Gminy Brzeg i okolic.
– Poważnie utrudniona będzie organizacja konkursu oraz gali wręczenia nagród Burmistrza Brzegu dla sportowców, trenerów i działaczy sportowych. W ramach tego wydarzenia ogłaszany jest plebiscyt, w którym wyłaniani są najlepsi sportowcy, trenerzy i działacze, otrzymujący nagrody pieniężne za swoją działalność.
– Dokładnie taka sama sytuacja dotyczy konkursu i gali wręczenia nagród Burmistrza Brzegu dla twórców i animatorów kultury. To okazja do podziękowań za trud, jaki laureaci wkładali w utrzymywanie życia kulturalnego w naszym mieście na wysokim poziomie.
– Opóźnienia w zamówieniach i zleceniach zakupu materiałów i gadżetów promocyjnych zakłócą wsparcie udzielane co roku przedszkolom, szkołom, organizacjom pozarządowym i innym instytucjom w realizacji wielu wydarzeń oraz przedsięwzięć promujących Gminę Brzeg.
W związku z powyższym prosimy mieszkańców o cierpliwość i wyrozumiałość. Mamy nadzieję, że wspólnie z Radą Miejską wypracujemy w najbliższym czasie porozumienie i finalnie podczas sesji Rady Miejskiej 16.01 budżet miasta na 2025 r. zostanie zatwierdzony, a gmina będzie mogła kontynuować bez przeszkód realizację swoich zadań i oraz zaplanowanych inwestycji.
UM w Brzegu
Przeczytaj też: Pocztówki odkurzone cz. 5