Początkiem września w brzeskim Ratuszu Miejskim odbędzie się piąta edycja Festiwalu Komputerów, Gier i Konsol RetroSfera. Organizatorzy zapowiadają trzy dni pełne atrakcji, takich jak gamingowe strefy tematyczne, wirtualna rzeczywistość, koncerty, turnieje, strefa gastro i wiele, wiele innych!
Z wielką przyjemnością informujemy, że Przegląd Brzeski został patronem medialnym tego wydarzenia.
W najbliższych tygodniach przeczytać będziecie mogli kilka artykułów przygotowanych przez zespół RetroSfery. Mamy nadzieję, że wprowadzą Was one w klimat retro gamingu i pozwolą Wam odpowiednio nastroić się przed festiwalem RetroSfera, na który oczywiście już teraz serdecznie zapraszamy!
Cyfryzacja gier komputerowych: Od giełd komputerowych do chmur
Pamiętasz czasy, kiedy nabywanie nowej gry komputerowej oznaczało wizytę na giełdzie komputerowej, kramie bazarowym czy przeglądanie półek wypełnionych pudełkami z grami i negocjacje cen? Dzisiaj ten nostalgiczny obraz to już przeszłość, która wypełnia głowy osób grających w latach od 90. do 2000. Cyfryzacja gier komputerowych zdobywa coraz większą popularność, a coraz mniej graczy wybiera fizyczne kopie gier.
Wygodnictwo, dostępność i oszczędność miejsca to główne czynniki przyciągające graczy do cyfrowych platform. W epoce internetu, gracze z całego świata mają teraz łatwiejszy dostęp do gier dzięki platformom cyfrowym. To oznacza, że nie muszą już wychodzić z domu, aby nabyć najnowsze tytuły. Można to zrobić za pomocą kilku kliknięć na komputerze, konsoli lub smartfonie. Platformy takie jak Steam, Epic Games Store, PlayStation Store czy Xbox Game Store oferują ogromną różnorodność gier, od najnowszych wydań po klasyczne tytuły.
Kiedyś wizyty na giełdach komputerowych były niemalże rytuałem. To była okazja do spojrzenia na fizyczną kopię gry, przeczytania jej opisu na tylnej okładce, a czasem nawet do rozmowy z innymi fanami cyfrowej rozrywki. Chociaż te doświadczenia są teraz rzadkie, wielu graczy wciąż ceni sobie fizyczne egzemplarze za unikalne dodatki, takie jak plakaty, figurki czy mapy, które są często dołączane do pudełkowych wydań. W ostatnich czasach nawet te formy stają się karykaturalne, czego przykładem może być Diablo IV, w którym wydanie kolekcjonerskie nie zawierało fizycznego nośnika.
Dzisiejszy rynek gier komputerowych oferuje jednak nowe możliwości. Granie w chmurze, usługa oferowana przez Nvidia GeForce Now, umożliwia graczom dostęp do gier bez konieczności posiadania potężnego sprzętu. GeForce Now działa poprzez uruchamianie gier na zdalnych serwerach firmy Nvidia i strumieniowanie ich do urządzenia użytkownika przez internet, podobnie jak strumieniowanie filmów z usług takich jak Netflix czy Amazon Prime Video. Obraz z gry jest strumieniowany do urządzenia gracza, a jego działania na klawiaturze, myszy lub kontrolerze są przesyłane z powrotem do serwera.
Największą zaletą tej usługi jest to, że pozwala na granie w najnowsze i najbardziej wymagające gry nawet na urządzeniach, które nie mają wystarczającej mocy obliczeniowej do uruchomienia ich lokalnie. Dzięki temu, gracze nie muszą inwestować w drogi sprzęt gamingowy, aby cieszyć się najnowszymi grami.
Jednym z kluczowych aspektów GeForce Now jest fakt, że nie jest to subskrypcja gier typu „all-you-can-play”, jak Xbox Game Pass czy PlayStation Now. Zamiast tego GeForce Now umożliwia graczom dostęp do gier, które już posiadają na platformach takich jak Steam, Epic Games Store, czy Ubisoft Connect.
To oznacza, że gracze nie muszą ponownie kupować gier, które już posiadają, aby móc grać w nie za pośrednictwem GeForce Now – mogą po prostu zalogować się na swoje istniejące konto na wybranej platformie i grać w gry, które już posiadają.
Usługa ta oferuje zarówno bezpłatny plan, który umożliwia sesje gier trwające do jednej godziny, jak i płatne plany subskrypcyjne, które oferują dłuższe sesje gier i dostęp do dodatkowych funkcji, takich jak priorytetowy dostęp do serwerów czy wsparcie dla gier z ray-tracingiem.
Również Xbox Game Pass to usługa subskrypcji od Microsoftu, czasami określana mianem „Netflix dla gier”. Za miesięczną opłatę, subskrybenci mają nieograniczony dostęp do biblioteki setek gier, które można pobrać i grać na konsolach Xbox lub komputerach PC.
Usługa ta jest dostępna w trzech wariantach: Xbox Game Pass dla konsoli Xbox, Xbox Game Pass dla PC i Xbox Game Pass Ultimate. Ten ostatni obejmuje oba wcześniejsze plany, a także dostęp do usługi xCloud (usługi strumieniowania gier Microsoftu, która pozwala na granie w gry z Game Pass na urządzeniach mobilnych), a także dodatkowe korzyści, takie jak darmowe miesięczne gry i zniżki.
Biblioteka Xbox Game Pass jest stale aktualizowana i zawiera wiele gier od różnych wydawców, od niezależnych produkcji po duże tytuły AAA. Co więcej, wszystkie nowe gry wydane przez Xbox Game Studios – w tym takie tytuły jak „Halo Infinite” czy „Forza Horizon 5″ – są dostępne w Game Pass w dniu premiery.
Zarówno dla graczy, którzy chcą eksplorować szeroką gamę różnorodnych tytułów, jak i dla tych, którzy nie chcą wydawać dużej sumy pieniędzy na indywidualne gry, Xbox Game Pass stanowi atrakcyjną ofertę. To jeden z najbardziej przystępnych finansowo sposobów na dostęp do szerokiego katalogu gier.
Nie ma wątpliwości, że cyfryzacja gier komputerowych przekształca rynek. Czy to oznacza koniec dla fizycznych kopii? Czy jeżeli odetną nas od internetu, zamkną cyfrowe platformy, wymarzą wszystkie postępy w grach, będziemy mieli w co grać? Czas pokaże. Ale jedno jest pewne – rynek gier ewoluuje, a cyfryzacja odgrywa w tej ewolucji kluczową rolę, oferując graczom nowe, wygodne sposoby na korzystanie z ich ulubionych tytułów. Cokolwiek przyszłość przyniesie, na pewno będzie fascynująca dla wszystkich, którzy kochają cyfrową rozgrywkę.