Ponad 20 000 złotych straciła 39-letnia mieszkanka powiatu brzeskiego. Poszkodowana uwierzyła mężczyźnie, który podczas rozmowy telefonicznej przedstawił się jako pracownik banku. Apelujemy o zachowanie czujności podczas rozmów z nieznajomymi, którzy przekonują nas, że dzięki ich działaniom nasze oszczędności będą bezpieczne. Niestety często okazuje się, że to oszuści, którzy wzbogacają się naszym kosztem.
W tym przypadku poszkodowana odebrała telefon od osoby podającej się za pracownika banku, w którym posiada rachunek. Mężczyzna poinformował 39-latkę, że odnotowano logowanie się do jej rachunku w innej lokalizacji niż miejsce jej zamieszkania. Poinformował ją również, że został uruchomiony na jej rachunku kredyt na 50 000 złotych. Polecił natychmiast udać się do banku i wybrać oszczędności. Następnie „doradził”, że w celu uniknięcia utraty gotówki powinna wpłacić ją na podane przez niego konto. Kobieta wybrała ponad 20 000 złotych i wpłaciła na wskazany rachunek.
Po kilku minutach otrzymała kolejny telefon. Tym razem chodziło o rzekome zaciągnięcie na jej konto kolejnych kilkudziesięciu tysięcy. Wówczas zorientowała się, że cała sprawa wygląda podejrzanie i że została oszukana.

Jak nie dać się oszukać?
- Nie podawaj danych do bankowości elektronicznej: haseł, loginów, numeru karty i specjalnego kodu zapisanego na karcie (to kod zwany CVV2/CVC2 i nadrukowany jest obok podpisu).
- Jeśli odbierasz połączenie, które wskazuje na to, że to twój bank zachowaj czujność. Nie wykonuj poleceń dotyczących przelania swoich oszczędności na wskazane konto. Rozłącz się i sam zadzwoń do banku, wybierając numer ze strony internetowej.
- Czytaj każdą wiadomość z kodem autoryzacyjnym, którą dostajesz z banku, zanim wykorzystasz go nie wiedząc co autoryzujesz;
- W przypadku uzyskania telefonicznej informacji, z której wynika, że twoje pieniądze w banku są zagrożone, jak najszybciej się rozłącz i udaj osobiście do banku, by to sprawdzić lub sam wykonaj połączenie do banku;
- Nie ufaj osobom dzwoniącym do Ciebie z instrukcją jak szybko wycofać zaciągnięty kredyt. Bez wizyty w banku nigdy tego nie rób.
- Nie instaluj aplikacji, które osoba podszywająca się pod pracownika banku proponuje Ci przez telefon. To aplikacje, dzięki którym oszuści widzą każde twoje działanie na urządzeniu, z którego korzystasz.